1.
työprosessin hallinta.
-
Keskustelen
työryhmän kanssa lasten tarpeista. Tutustun lapsesta kirjoitettuun
VASU-asiakirjaan jotta saan kaikki tiedot lapsesta, juttelen lapsen kanssa ja
havannoin hänen tekemisiään. Annan lapselle tehtävän ja seuraan heidän
toimintaa.
-
Pukemisen
onnistuminen, ruokailu rauhallisesti. 3-vuotias lapsi osaa pukea jo jotenkin
vaatteet päälle mutta tarvitsee apua mm. napeissa ja vetoketjuissa. 5-vuotias
lapsi osaa pukea mutta tarvitsee apua mm. kengännauhoissa. Tavoitteista
keskutellaan työryhmässä ja VASU-asiakirjan teko keskustelussa.
-
Toimin
VASUN mukaisesti joka on suunniteltu työkavereiden ja huoltajien kanssa.
-
kerron
ohjaajalle/työryhmälle toimintani ja pyydän palautteen, pohdin olisinko voinut
tehdä jotain paremmin.
2.Työmenetelmien
ja materiaalin hallinta.
-
Kuuntelen
mitä lapsi haluaisi/tarvitsisi ja mietin että onko se sopiva lapsen
elämäntilanteeseen sopiva esimerkisi jos lapsella on ruoka-allergiaa tai
etninen ruokavalio.
-
Jumppatunnilla
voin rakentaa toiminallisen radan jossa olisi mm. (tramppa, palloja patjoja..)
liikuntasaliin tai muuhun sopivaan tilaan.
-
metsäretket
jotka liittyvät myöhemmin toteutettavaan askartelutuokioon esim (kamera, kuvat,
piirrustukset tms)
-
Jos
opetellaan esim kuukaudenpäiviä voidaan lapsien kanssa yhdessä askarella esim ”kuukausien
ympyrä” jonka avulla voidaan oppia kuukausien päivät.
-
Jos
lapsi ei osaa esimerkiksi käyttää haarukkaa ruokailussa niin häntä pitää
kannustaa ja näyttää miten se toimii niin kauan kun lapsi löytää tavan syödä
haarukalla onnistuneesti.
-
Ulkona
olessa kannustaa lapsia leikkimään mutta muistuttaa että tietyn rajan
ulkopuolelle ei saa mennä ja perustelee sen esimerkiksi siten että ”siellä
menee autoja”
-
kun
on leikkihetki niin ohjaa lapsille leikit ja kannustaa ottamaan kaverit mukaan
ja ohjaaja voi olla mukana leikissä hetken niin kauan kun se pääsee hyvin
käyntiin.
-
leikkitilat
voi sisustaa kivasti (yleensä huoneella on joku teemanimi esim ”rannikko” )
niin huoneen voi sisustaa teemanimen mukaisesti, on pidettävä huoli että
päiväkotiin tms tulee vain turvallisia aikuisia! opetan lapsille
kierrätyssäännöt esim. ensin otan selville mitä ne on.
-
noudatan
päiväkodin sääntöjä ja arkirytmiä mikä on yhdessä työryhmän kanssa keskuteltu.
Terveyden,turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioon ottaminen
-
Jos
huomaan että jotain lasta ahdistaa tms. niin keskutelen huoltajien kanssa
asiasta ja neuvon heitä kääntymään asiasta tietävän puoleen sama pätee jos
lapselle sattuu jotain hoidossa ilmoitan asiasta huoltajille ja jos tapaturma
sen vaatii niin lähden lapsen kanssa päivystykseen.
-
varmistan
että lapset saavat oikeanlaista ja terveellistä ruokaa ja kerron heille miksi
on parempi syödä lautasmallin mukaisesti kuin vaikka esim hesburger ruokaa.
3.Työn perustana olevan tiedon hallinta
-
Jos
jollakin on kysyttävää siitä miten toimin niin perustelen sen heille tiedollani
mitä olen saanut tietää opiskeluistani liityen eri-ikäisiin lapsiin ja heidän
psyykkisiin,fyysisiin ja sosiaalisiin kehityksiin ja siihen mitkä niihin
vaikuttaa
-
toimin
hoito-ja kasvatustyön prosessin mukaisesti ja perustelen toimintani vedoten siihen.
-
käytän
työssäni apua tietoa jonka olen oppinut koulussa sekä lukenut kirjoista ja
hyödynnän sitä monipuolisesti ja luovasti lasten kanssa.
-
käytän
luovuutta arkisissa asioissa ja mm työryhmässä viikkojärjestyksen tekemisessä
-
Jos
minulle jaetaan lapsiryhmä ja yhtä ohjaajaa vastaan saa olla vaikka 3lasta ja
joku kysyy miks tämä ja tämä ei pääsyt mukaan niin perustelen sen niin että
minulla ei saa olla kuin tämän verran ryhmässä lapsia jos olen ainoa ohjaaja.
-
Kuvitellaan
että ollaan menossa kirkkoon ja lapset ihmettelee miksi joidenkin ei tarvitse
tulla niin sen voi perustella sillätavalla että kertoo että heidän uskontonsa
ei hyväksy sitä.¨
-
teen
lapsien kanssa asioita jotka ovat hyväksi niille esim. ulkoilen niiden kanssa
ja kerron että ulkoilma on hyväksi niille ja liikunta myös enkä esimerkiksi anna
niiden olla sisällä koko ajan (ellei ole ihan kamala ilma) tai syödä karkkia
koko ajan hoidossa.
-
Jos
jollakin lapsella on erilainen ruokavalio jota pitää noudattaa hoidossa niin
kerron sen lapsille ettei heidän tarvitse ihmetellä miksi joku saa toista ja
pidän huolen siitä että se on valmistettu oikein.
-
Jos
lapsi kysyy millaista on opiskella lähihoitajaksi voin kertoa sille millaisia
tehtäviä teen ja mitä minun pitää osata tms..
-
Jos
lapsia kiinnostaa lähihoitajien historia voin kertoa heille millaista oli
ainakin 50vuotta sitten ja millaista terveyden huolto oli silloin..ei kovin
hyvää, opintoni pohjalta minun on helppo hyödyntää tietoa
varhaiskasvatuksesta&miten lasten kanssa ollaan esim vuorovaikutuksessa.
-
Tutustun
päiväkodin turvallisuus lakeihin mm.paloturvallisuus ja noudatan niitä ja myös
otan selvää päiväkodin omat säännöt jotka on tehty työryhmän kanssa ja noudatan
niitä ja kerron ne lapsille. Uskoisin että jos on tilanne jossa pitäisi tehdä
LaSu niin se tapahtuu johtajan ja työryhmän kanssa
-
otan
selvää millaiset toimintaperiaatteet päiväkodissa on ja yleisesti ja noudatan
sitä jos jollakin on kysyttävää siihen niin perustelen asian kertomalla että se
ei ole minun päätös vaan asiat on nyt vain linjattu näin.
-
Pitää
ottaa huomioon lapsen ikä, kolme vuotias oppii eritavalla kuin viisivuotias,
myös lapset oppii toistamalla asioita ja tekemällä asioita.
-
Taas
pitää muistaa lapsen ikä jokainen lapsi kehittyy eriaikaan ja jotkut asiat
sopivat vanhemille lapsille esim lukeminen ja motoriset leikit joihin esim
3-4vuotias ei pysty sillä heidän motoriset taidot ei ole aivan kehittynyt
vielä.
-
Hyödynnän
työssäni esim. VASU-asiakirjaa ja päiväraporttia kun haluan dokumentoida jonkun
asian eli kerron miten lapsilla tai tietyllä lapsella on päivä mennyt?
4.
Elinikäisen oppimisen avaintaidot.
- Olen itse vastuussa siitä mitä opin ja mitä
haluan oppia, osaan tiedostaa sen kuinka pätevä olen ammatissa.
- osaan
tunnistaa missä vaiheessa olen kehittymässä ammattiin ja asettaa kohtuullisa
tavoitteita itselleni ja pyrin pääsemään tavoitteeseen. Otan vastaan palautetta
ja toimin palautteen mukaisesti joko parannan jotain tai jatkan
tehokkaamin..riippuu siitä mitä saan
- osaan
hakea tietoa omatoimisesti ja käyttää erilaisia tietotekniikoita sekä
dokumentointivälineitä esim officea.
-
kuvitellaan vaikka että Miina ja Pekka leikkii, Pekka ottaa Miinalta lelun
kädestä jonka jälkeen joudun menemään väliin ja pyytämään Pekkaa antamaan lelun
takaísin sillä toisen kädestä ei saa ottaa, ja ehdottaa vaikka että
vuorottelevat lelulla.
-
Puhun
selkeästi ja ymmärettävillä lauseilla puhekielessä sekä kirjallisesti, pyrin
ymmärtämään asiakkaan puheen ja hänen läheisten ja vastaan niihin
asiakaslähtöisesti ja ystävällisesti.
-
Toimin
työpaikalla lasten kanssa ystävällisesti, iloisesti ja auttavaisesti
-
työskentelen
oma-aloitteisesti noudattaen työryhmän laatimia sääntöjä ja toimintamalleja
niitä väheksymättä.
-
kohtelen
lapsia tasa-arvoisesti ja kunnioitan jokaista siellä olevaa katsomatta
kulttuuria tai arvoja.
-
noudatan
toimintaperiaatteita, työturvallisuutta ja pyrin parantamaan esim.
työhyvinvoinita en ainakaan huononna sitä.
-
Osaan
huolehtia lasten turvallisuudesta ja osaan ennakoida turvallisuus riskit
tilanteessa.
Kommentit
Lähetä kommentti