Siirry pääsisältöön

Kasvun ammattitaito vaatimukset

1. työprosessin hallinta.

-         Keskustelen työryhmän kanssa lasten tarpeista. Tutustun lapsesta kirjoitettuun VASU-asiakirjaan jotta saan kaikki tiedot lapsesta, juttelen lapsen kanssa ja havannoin hänen tekemisiään. Annan lapselle tehtävän ja seuraan heidän toimintaa.
  
-         Pukemisen onnistuminen, ruokailu rauhallisesti. 3-vuotias lapsi osaa pukea jo jotenkin vaatteet päälle mutta tarvitsee apua mm. napeissa ja vetoketjuissa. 5-vuotias lapsi osaa pukea mutta tarvitsee apua mm. kengännauhoissa. Tavoitteista keskutellaan työryhmässä ja VASU-asiakirjan teko keskustelussa.

-         Toimin VASUN mukaisesti joka on suunniteltu työkavereiden ja huoltajien kanssa.

-         kerron ohjaajalle/työryhmälle toimintani ja pyydän palautteen, pohdin olisinko voinut tehdä jotain paremmin.


2.Työmenetelmien ja materiaalin hallinta.

-         Kuuntelen mitä lapsi haluaisi/tarvitsisi ja mietin että onko se sopiva lapsen elämäntilanteeseen sopiva esimerkisi jos lapsella on ruoka-allergiaa tai etninen ruokavalio.

-         Jumppatunnilla voin rakentaa toiminallisen radan jossa olisi mm. (tramppa, palloja patjoja..) liikuntasaliin tai muuhun sopivaan tilaan.

-         metsäretket jotka liittyvät myöhemmin toteutettavaan askartelutuokioon esim (kamera, kuvat, piirrustukset tms)

-         Jos opetellaan esim kuukaudenpäiviä voidaan lapsien kanssa yhdessä askarella esim ”kuukausien ympyrä” jonka avulla voidaan oppia kuukausien päivät.

-         Jos lapsi ei osaa esimerkiksi käyttää haarukkaa ruokailussa niin häntä pitää kannustaa ja näyttää miten se toimii niin kauan kun lapsi löytää tavan syödä haarukalla onnistuneesti.

-         Ulkona olessa kannustaa lapsia leikkimään mutta muistuttaa että tietyn rajan ulkopuolelle ei saa mennä ja perustelee sen esimerkiksi siten että ”siellä menee autoja”

-         kun on leikkihetki niin ohjaa lapsille leikit ja kannustaa ottamaan kaverit mukaan ja ohjaaja voi olla mukana leikissä hetken niin kauan kun se pääsee hyvin käyntiin.  

-         leikkitilat voi sisustaa kivasti (yleensä huoneella on joku teemanimi esim ”rannikko” ) niin huoneen voi sisustaa teemanimen mukaisesti, on pidettävä huoli että päiväkotiin tms tulee vain turvallisia aikuisia! opetan lapsille kierrätyssäännöt esim. ensin otan selville mitä ne on.

-         noudatan päiväkodin sääntöjä ja arkirytmiä mikä on yhdessä työryhmän kanssa keskuteltu.

Terveyden,turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioon ottaminen
-         Jos huomaan että jotain lasta ahdistaa tms. niin keskutelen huoltajien kanssa asiasta ja neuvon heitä kääntymään asiasta tietävän puoleen sama pätee jos lapselle sattuu jotain hoidossa ilmoitan asiasta huoltajille ja jos tapaturma sen vaatii niin lähden lapsen kanssa päivystykseen.

-         varmistan että lapset saavat oikeanlaista ja terveellistä ruokaa ja kerron heille miksi on parempi syödä lautasmallin mukaisesti kuin vaikka esim hesburger ruokaa.


3.Työn perustana olevan tiedon hallinta

-         Jos jollakin on kysyttävää siitä miten toimin niin perustelen sen heille tiedollani mitä olen saanut tietää opiskeluistani liityen eri-ikäisiin lapsiin ja heidän psyykkisiin,fyysisiin ja sosiaalisiin kehityksiin ja siihen mitkä niihin vaikuttaa

-         toimin hoito-ja kasvatustyön prosessin mukaisesti ja perustelen toimintani vedoten siihen.

-         käytän työssäni apua tietoa jonka olen oppinut koulussa sekä lukenut kirjoista ja hyödynnän sitä monipuolisesti ja luovasti lasten kanssa.

-         käytän luovuutta arkisissa asioissa ja mm työryhmässä viikkojärjestyksen tekemisessä   

-         Jos minulle jaetaan lapsiryhmä ja yhtä ohjaajaa vastaan saa olla vaikka 3lasta ja joku kysyy miks tämä ja tämä ei pääsyt mukaan niin perustelen sen niin että minulla ei saa olla kuin tämän verran ryhmässä lapsia jos olen ainoa ohjaaja.

-         Kuvitellaan että ollaan menossa kirkkoon ja lapset ihmettelee miksi joidenkin ei tarvitse tulla niin sen voi perustella sillätavalla että kertoo että heidän uskontonsa ei hyväksy sitä.¨

-         teen lapsien kanssa asioita jotka ovat hyväksi niille esim. ulkoilen niiden kanssa ja kerron että ulkoilma on hyväksi niille ja liikunta myös enkä esimerkiksi anna niiden olla sisällä koko ajan (ellei ole ihan kamala ilma) tai syödä karkkia koko ajan hoidossa.

-         Jos jollakin lapsella on erilainen ruokavalio jota pitää noudattaa hoidossa niin kerron sen lapsille ettei heidän tarvitse ihmetellä miksi joku saa toista ja pidän huolen siitä että se on valmistettu oikein.

-         Jos lapsi kysyy millaista on opiskella lähihoitajaksi voin kertoa sille millaisia tehtäviä teen ja mitä minun pitää osata tms..

-         Jos lapsia kiinnostaa lähihoitajien historia voin kertoa heille millaista oli ainakin 50vuotta sitten ja millaista terveyden huolto oli silloin..ei kovin hyvää, opintoni pohjalta minun on helppo hyödyntää tietoa varhaiskasvatuksesta&miten lasten kanssa ollaan esim vuorovaikutuksessa.

-         Tutustun päiväkodin turvallisuus lakeihin mm.paloturvallisuus ja noudatan niitä ja myös otan selvää päiväkodin omat säännöt jotka on tehty työryhmän kanssa ja noudatan niitä ja kerron ne lapsille. Uskoisin että jos on tilanne jossa pitäisi tehdä LaSu niin se tapahtuu johtajan ja työryhmän kanssa

-         otan selvää millaiset toimintaperiaatteet päiväkodissa on ja yleisesti ja noudatan sitä jos jollakin on kysyttävää siihen niin perustelen asian kertomalla että se ei ole minun päätös vaan asiat on nyt vain linjattu näin.

-         Pitää ottaa huomioon lapsen ikä, kolme vuotias oppii eritavalla kuin viisivuotias, myös lapset oppii toistamalla asioita ja tekemällä asioita.

-         Taas pitää muistaa lapsen ikä jokainen lapsi kehittyy eriaikaan ja jotkut asiat sopivat vanhemille lapsille esim lukeminen ja motoriset leikit joihin esim 3-4vuotias ei pysty sillä heidän motoriset taidot ei ole aivan kehittynyt vielä.

-         Hyödynnän työssäni esim. VASU-asiakirjaa ja päiväraporttia kun haluan dokumentoida jonkun asian eli kerron miten lapsilla tai tietyllä lapsella on päivä mennyt?

4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot.
 - Olen itse vastuussa siitä mitä opin ja mitä haluan oppia, osaan tiedostaa sen kuinka pätevä olen ammatissa.
- osaan tunnistaa missä vaiheessa olen kehittymässä ammattiin ja asettaa kohtuullisa tavoitteita itselleni ja pyrin pääsemään tavoitteeseen. Otan vastaan palautetta ja toimin palautteen mukaisesti joko parannan jotain tai jatkan tehokkaamin..riippuu siitä mitä saan
- osaan hakea tietoa omatoimisesti ja käyttää erilaisia tietotekniikoita sekä dokumentointivälineitä esim officea.
- kuvitellaan vaikka että Miina ja Pekka leikkii, Pekka ottaa Miinalta lelun kädestä jonka jälkeen joudun menemään väliin ja pyytämään Pekkaa antamaan lelun takaísin sillä toisen kädestä ei saa ottaa, ja ehdottaa vaikka että vuorottelevat lelulla.

-         Puhun selkeästi ja ymmärettävillä lauseilla puhekielessä sekä kirjallisesti, pyrin ymmärtämään asiakkaan puheen ja hänen läheisten ja vastaan niihin asiakaslähtöisesti ja ystävällisesti.

-         Toimin työpaikalla lasten kanssa ystävällisesti, iloisesti ja auttavaisesti

-         työskentelen oma-aloitteisesti noudattaen työryhmän laatimia sääntöjä ja toimintamalleja niitä väheksymättä.

-         kohtelen lapsia tasa-arvoisesti ja kunnioitan jokaista siellä olevaa katsomatta kulttuuria tai arvoja.

-         noudatan toimintaperiaatteita, työturvallisuutta ja pyrin parantamaan esim. työhyvinvoinita en ainakaan huononna sitä.


-         Osaan huolehtia lasten turvallisuudesta ja osaan ennakoida turvallisuus riskit tilanteessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Astma

Vakavin allergian muoto on astma, jota tosin kyetään nykyisin hoitamaan tehokkaasti. Lapsista 4% on astaman kaltaisia oireita. Näistä lapsista noin 75% on perinnöllinen taipumus allergiaan, jolloin perheen muillakin lapsilla voi olla allergia oireita. Lapsen astma alkaa usein ennen kouluikää. Se helpottuu uein murrosiässä, mutta osalle taipumus jää koko loppuiäksi. Normaali keuhkoputki Terveessä keuhkoputkessa on laaja ilma-aukko, ja mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa sitä isommat hänen keuhkoputkensa on. Keuhkoputken sisäpinta peittää pehmeä limakalvo, ja ulompana on vahva lihaskerros. Kun lapsi yskii, nämä lihakset supistuvat ja lima irtoaa keuhkoputkista. Lima muodustuu keuhkojen limakalvossa, ja sen tehtävänä on helpottaa sisään hengitetyn pölyn poistumista keuhkoista. Lima myös suojaa keuhkoputkia bakteerien ja virusten aiheuttamilta infektioilta. Astmaattinen keuhkoputki Astmassa keuhkoputkien limakalvo on tulehtunut ja turvonnut, mikä aiheuttaa keuhkoputkien ahtautumis

Lasten yleisimmät sairaudet ja niiden hoito

Kun lapsi sairastuu, hän muuttuu usei väsyneeksi ja itkuiseksi ja hänen ruokahalu heikkenee. Lapselle tarjotaan syötävää (ehkä olisi hyvä tarjota lapsen lempiruokaa) ruokailu kannattaa rytmittää jotta lapsen ruokahalu palautuisi mahdollisimman pian. Sairaana lapsi kaipaa usein paljon aikuisen läheisyyttä ja syliä. Lapselle voi laulaa, lukea tai kertoa satuja, jos hän haluaa tai jaksaa kuunnella. Usein isommatkin lapset nauttivat siitä jos heille luetaan. Jos lapsi on virkeä hän voi oleilla jalkeilla, kunhan hänelle keksitään rauhallista tekemistä. Pieni lapsi voi nukkua päikkärit ulkona jos on siihen tottunut, usein raitis ulkoilma voi vähentää kuumetta ja auttaa tukkoiseen nenään. Jatkuva television katsominen ei ole hyväksi, koska se voi aiheuttaa etenkin kuumeiselle lapselle päänsärkyä.                         Hengitystietulehduskset Valtaosan lasten turvallisista taudeista on erilaisisa infektiotauteja. Virustaudit ovat bakteeritauteja yleisempiä. kaikista yleisempiä ova

Ruoka- aineallergiat

Allergisessa elimistössä on vasta-aineita tai herkistyneitä valkosoluja allergiaa aiheuttavaa ainetta, allergeenia, kohtaan. Allergeenit saavat aikaan allergisen reaktion, joka voi ilmetä mm. silmissä, nenässä, keuhkoissa, suolistossa ja ihossa. Tunnetuimpia allergeeneja ovat eräät ruoka-aineet ja pölyt. Allergian kehitys kestää lapsella noin 2-3kk siitä kun lapsi on ensimmäisen kerran ollut tekemisissä allergeenin kanssa. Kun lapsi on toisen kerran tekemisissä allergeenin kanssa allergia syntyy reaktio,joka puolestaan aiheuttaa allergisen sairauden. Allerginen reaktio syntyy, kun allergian aiheuttajien määrä ylittää yksilöllisen sietokyvyn. Ihmisen sietokykyä heikentävät ulkoilman saasteet ja sisäilman epäpuhtaus, kuten tupakan savu. Kansallinen allergiaohjelma 2008-2018- aika vaihtaa suuntaa Kansallinen allergiaohjelman tavoitteena on vähentää allergioita , lisätä suomalaisten sietokykyä, saada vakavat allergia- ja astmaoireet hoidetuksi hoidetuksi ajoissa ja yhtenäistää a